Dalekohled Olympus 8-16x25 Zoom PCI černý/stříbrný

u Vás již 28.3.Dostupnost na výdejnách
Každý z nás si kupuje fotoaparát s jediným cílem – mít perfektní fotografie! Existuje nejedna drobnost, která může tento cíl zhatit, pokud si však pečlivě prostudujete našeho průvodce výběrem fotoaparátu, můžete si být skoro jisti, že s koupí nového přístroje nešlápnete vedle!
Před koupí digitálního fotoaparátu je třeba zodpovědět si hned několik důležitých otázek. Jinak by se vám totiž snadno mohlo stát, že zakoupený přístroj bude spíše pro vztek než pro radost.
Toužíte po malém skladném přístroji, který snadno schováte do kapsy či kabelky? Nemáte potřebu pronikat hlouběji do tajů fotografického umění? Základní kompakty jsou pro vás tím pravým. Postačí vám základní uživatelské znalosti, jejich ovládáná je velmi snadné a o správné nastavení se starají zabudované automatické režimy.
Pokročilé kompakty: v této kategorii se skrývá poměrně velké množství různých typů fotoaparátů. Nejvýznamnějšími jsou tyto tři:
Tyto tzv. bezzrcadlovky kombinují výhody kompaktů a zrcadlovek. Z kompaktů si berou především malé rozměry (díky absenci zrcadla), ze zrcadlovek zase množství funkcí, rychlost+kvalitu ostření a expozice a především možnost měnit objektivy. Zásluhou toho je jejich použití opravdu všestranné, snadno totiž můžete střídat objektivy dle aktuální potřeby. S těmi menšími se navíc bezzrcadlovky vejdou i do kapsy. S tím souvisí i hmotnost, která je výrazně nižší než u zrcadlovek.
Požadujete-li špičkový fotopřístroj pro každou situaci a nevadí-li vám větší rozměry a hmotnost nebo vyšší cena, digitální zrcadlovky jsou pro vás jasnou volbou. Mají velký snímač, umožňující pořizovat fotografie nejvyšší kvality a pyšní se nepřeberným množstvím kreativních funkcí, které ocení pokročilejší amatéři i profesionálové. Zrcadlovky jsou velice rychlé, jsou tedy ideálem pro focení sportu a pohybu obecně. Výhodou je také pořizování vysoce kvalitního videozáznamu ve Full HD anebo i 4K UHD rozlišení. Digitální zrcadlovky a bezrcadlovky ke své práci využívají také svatební kameramani. Dokonce i mnohé filmové produkce z celého světa využívají digitálních zrcadlovek pro profesionální natáčení filmů.
d
Základní zrcadlovky
Skvělá volba pro všechny, kteří to s fotografováním myslí vážně a kompakt už jim nestačí. Umí skoro vše, co pokročilejší zrcadlovky, zároveň však svou konstrukcí umožňují uživatelům jednoduché ovládání i nastavování. Nezatěžují uživatele komplikovanými funkcemi, které amatérský fotograf zpravidla nevyužije, na druhou stranu ale nabízejí dostatek prostoru a možností pro svobodné a kreativní fotografování. Díky vestavěné inteligentní automatice se základními zrcadlovkami vytvoříte pěkný snímek i s minimem odborných znalostí.
dd
Pokročilé zrcadlovky
Nabízejí pokročilejší konstrukci těla, rychlejší snímání a přesnější měření scény. Pokročilé zrcadlovky nabízejí pestřejší možnosti, mají delší životnost i výdrž baterie. Pro uživatele je připravena řada uživatelských režimů, které jim umožňí vytvářet originální a kreativní snímky.
dd
Poloprofesionální a profesionální zrcadlovky
100% kvalita i provedení garantující 100% výsledky bez kompromisů. Tyto přístroje jsou obvykle opatřeny full-frame čipem (snímací čip o velikosti políčka kinofilmu) a jejich těla jsou z pevné, ale lehké hořčíkové slitiny (někdy v kombinaci s nerez ocelí). Kritické části přístroje jsou utěsněny proti vniknutí prachu a vlhkosti, odolávají chladu i vyšším teplotám. Poloprofesionální zrcadlovky mají obrovské možnosti manuálních nastavení, naopak postrádají automatické režimy ze základních zrcadlovek. I při vysokých nárocích profi fotografa mají dlouhou životnost.
Je to prosté – bez kvalitního objektivu zkrátka dobrou fotku neuděláte. Vybrat správnou optiku odpovídající účelům focení je proto velice důležité. ZOOM objektivy jsou vybaveny v zásadě všechny kompakty, primárně se však zaměřme na přístroje, u kterých je možná výměna objektivů. První parametr, který většinu zákazníků zajímá, je velikost zoomu. Ta udává, kolikanásobného přiblížení lze tímto objektivem dosáhnout. Ve skutečnosti ale tato hodnota není 100% vypovídající.
Více prozradí minimální a maximální ohnisková vzdálenost. Menší číslo určuje, jaký nejširší záběr můžeme pořídit. Vyšší číslo říká, jak velkého přiblížení dosáhneme = čím je vyšší číslo větší, tím výraznější bude přiblížení (např. u objektivu s rozsahem ohnisek 24–120 mm je zoom 5x a objektiv hodnotou 24 mm patří k širokoúhlým = zachytí široký záběr, zatímco objektiv 70–300 mm má zoom 4x ale svým maximálním rozsahem 300 mm patří k teleobjektivům = skvěle přiblíží i vzdálenou scénu)
Jak již název napovídá, tento typ objektivů není vybaven zoomem (má tedy jen jednu pevně danou ohniskovou vzdálenost). Tuto zdánlivou nevýhodu kompenzuje jednoduchost konstrukce. Díky tomu bývají tyto objektivy kvalitnější a mají taktéž lepší světelnost (viz níže) než zoomy. Před jejich koupí ale pečlivě zvažte, zda se vámi vybraná ohnisková vzdálenost bude hodit na to, co se chystáte fotit.
Ať už máte objektivy pevné nebo s proměnlivou ohniskovou vzdáleností, velikost této vzdálenosti (popř. její rozsah), pro vás bude velice důležitý. Základní dělení objektivů dle ohniskové vzdálenosti je následující:
Světelnost je další z klíčových vlastností pro výslednou fotografii. Udává nám schopnost objektivu propouštět světlo. Je znázorněna číselnou hodnotou a písmenem f (např. f/2,8). Čím nižší číselná hodnota je, tím lépe. A proč je světelnost tolik důležitá? Světelnější objektivy si lépe poradí s focením za zhoršené viditelnosti a neméně významná je světelnost i s ohledem na hloubku ostrosti - i zde platí, že čím je hodnota nižší, tím menší hloubku ostrosti lze nastavit.
Objektivy s proměnlivou ohniskovou vzdáleností mají většinou i proměnlivou světelnost (např. f/4,5–6,3). Skla s nejlepší světelností dosahují v dnešní době hodnoty cca f/1,4. Světelnost je opravdu důležitá a je to znát i na ceně – čím světelnější objektiv, tím je jeho cena vyšší.
Malá hloubka ostrosti vám umožní ostře vyfotografovat jen hlavní objekt scény. Ten na fotografii hezky vynikne, zatímco jeho pozadí je efektně rozostřené. Využívá se např. při fotografování portrétů. Oproti tomu velká hloubka ostrosti umožní vyfotit ostře celou scénu (blízké i vzdálené předměty). Nejčastěji se využívá při fotografování krajiny.
Integrovaným či v lepším případě vyskakovacím bleskem, je vybaven takřka každý fotoaparát. Pokud to ale s fotografováním myslíte opravdu vážně, dříve či později zatoužíte po externím blesku. Ten je mnohonásobně silnější než blesk vestavěný, navíc u kvalitnějších modelů libovolně umožňuje měnit směr záblesku. Stejně tak oceníte i možnost odpalovat blesk na dálku (nemusí být při snímání připevněn k foťáku).
Směrné číslo (GN)
Nejdůležitější parametr blesku označující jeho výkon. Popisuje nám, kolik metrů prostoru dokáže blesk ozářit. Ovšem pozor, tato vzdálenost je ovlivněna clonou. Při teoretické ideální hodnotě clony 1 tedy blesk se směrným číslem 40 ozáří 40 metrů. Při cloně 4.0 ozáří 10 metrů -> výsledný dosah blesku je tedy určen poměrem směrného čísla a clony.
Směrné číslo (GN) je obvykle udáváno pro hodnotu ISO 100, při zdvojnásobení hodnoty ISO se směrné číslo zvětší 1,4x (např. GN 36 se při zvednutí ISO ze 100 na 200 zvýší na GN 49). Interní blesky mají obvykle směrné číslo kolem 10, pro amatérské fotografy je vhodné GN kolem 40, nároční fotografové a profíci by měli volit GN o hodnotě nad 50. I zde samozřejmě platí pravidlo, čím vyšší směrné číslo, tím dražší blesk.
Pouzdra a brašny
Foťák i jeho příslušenství je samozřejmě třeba v něčem přenášet. Ať už upřednostňujete pouzdro, brašnu nebo fotobatoh, rozhodně budete mít z čeho vybírat. K dispozici jsou malá jednoduchá pouzdra, designová pouzdra různých barev, ale také odolná pouzdra s integrovanou pláštěnkou nebo fotobatohy, ve které pojmou i větší množství fototechniky.
Stativ
Využijete ho nejen ve chvíli, kdy si chcete udělat autoportrét, ale nezbytný je také pro focení ostrých snímků za zhoršených světelných podmínek. Stativ potřebují i pokročilejší fotografové pro focení snímků s delší expozicí. Např. stativ bývá nutností při profesionálním fotografování nemovitostí.
Filtry
Jednou z nejdůležitějších pomůcek fotografů jsou filtry. Ty slouží k vylepšení výsledného obrazu, odstranění odlesků apod. a v neposlední řadě se využívají i jako ochrana objektivu před poškozením. Nejčastější typy filtrů:
Paměťová karta
Bez paměťové karty se zkrátka neobejdete. Jejich nabídka je skutečně široká a liší se nejen kapacitou, ale také rychlostí. Klíčová je pro vás především rychlost zápisu dat, která říká, jak rychle lze na kartu zapisovat fotky a videa. Pokud natáčíte HD videa nebo využíváte sekvenční snímání, sáhněte po kartě s garantovanou rychlostí zápisu alespoň 6 MB/s (označovány Class 6). Pro majitele zrcadlovek, jejichž sekvenční snímání je velice rychlé, je nejlepší volbou karta od 10 MB/s (class 10). Vůbec nejlepším výběrem jsou karty označené UHS, ty jsou totiž přímo určeny k zapisování velkého objemu dat (delší Full HD videa).
Velikost paměťových karet se dnes pohybuje v násobcích od 2 GB a do 256 GB. Volba správné velikosti karty je čistě individuální, záleží jen na tom, kolik fotek chcete na kartu zaznamenávat (např. na 4 GB kartu se vejde cca 800 fotek o velkosti 5 MB). Nejprodávanější dnes jsou 16GB nebo 32GB karty.
Náhradní baterie
V dnešní době se můžeme setkat se dvěma způsoby napájení fotoaparátu. Je možné využívat buď tradičních tužkových baterií, nebo speciálních akumulátorů. Li-on akumulátory jsou využívanější, přičemž jejich výhodou je především nižší hmotnost a rychlost, s jakou se dobíjí. Oproti tomu tužkové baterie mají jednu zjevnou výhodu. Můžete si jich do zásoby dokoupit značné množství, z čehož můžete těžit ve chvílích, kdy se dostanete mimo dosah elektrického proudu. Jsou také levnější než akumulátory.
Čištění
I při sebeopatrnějším přístupu se vám dříve či později stane, že se na čočce objektivu a u přístrojů s výměnnými objektivy i na snímači, objeví prach a další nečistoty. Čistění snímače je lepší přenechat odborníkům, objektiv se však můžete pokusit vyčistit sami. Jak?
Velmi dobrou variantou je koupit si čisticí sadu. Ta je obvykle tvořena kombinací výše popsaných čisticích nástrojů.
Snímač slouží k zaznamenání obrazu, jeho parametry mají tudíž logicky velký vliv na kvalitu výsledného snímku. Jeho nejznámějším parametrem je samozřejmě rozlišení. Označuje, kolik miliónů pixelů dokáže snímač v rámci jedné fotky zaznamenat. Opravdu ale platí, že čím větší rozlišení, tím lepší fotky? Nikoliv. Rozlišení má primárně vliv na velikost výsledného snímku. Není tedy bezpodmínečně nutné honit se za co největším množstvím pixelů, když výsledné fotky nebudete tisknout ve velkých rozměrech. Trochu jiná situace nastává v případě, že se z pořízených fotografií chystáte dělat výřezy - díky vyššímu rozlišení přístroje můžete vyřezávat menší plochy, aniž by přitom utrpěla kvalita výsledného snímku.
Dobré je také věnovat pozornost typu snímače – jestli je CCD (většinou základních modelech) nebo CMOS (pokročilejší přístroje, který umí nahrávat například videosekvence ve formátu Full HD).
Pixel je nejmenší jednotkou obrazové informace. Každá digitální fotografie se skládá z pixelů. Jeden snímek bývá složen z milionů, u lepších fotoparátů dokonce z desítek milionů pixelů.
Určuje nám citlivost snímače na světlo. Uvádí se v jednotkách ISO. Začíná zhruba na ISO 50, horní hranice se pak pohybuje v tisících. K čemu je citlivost potřeba? Vyšší ISO nám umožňuje fotit bez použití blesku i za snížené viditelnosti. Aby to ale nebylo příliš jednoduché – s rostoucím ISO vzrůstá i nepopulární digitální šum. Ten pak negativně ovlivňuje kvalitu fotografie. Bohužel nelze jednoznačně říct, při jakém ISO už je snímek nekvalitní. Ovlivňuje to totiž nejen subjektivní pocit fotografa, ale též velikost snímače. Obecně platí, že u kompaktů, které mají malé snímače, se šum negativně projevuje již poměrně na nízkých hodnotách. U špičkových zrcadlovek je naopak možno využívat hodnoty ISO v řádech tisíců.
Zabudovaný stabilizátor oceníte zejména při fotografování za zhoršených světelných podmínek nebo na dlouhém ohnisku. Lepší přístroje jsou proto vybaveny mechanickou či optickou stabilizací, které neovlivňují výslednou kvalitu snímku. Stabilizátory mohou být vestavěny jak do těla přístroje, tak do objektivu.