Jak vybrat běžecký pás?

Běžecké pásy patří k nejoblíbenějším fitness pomocníkům. Není divu, simulují totiž nejpřirozenější lidský pohyb. Hodí se všem, kteří touží zhubnout, posílit srdce, zlepšit kondici či nabrat svalovou hmotu. Mezi jednotlivými typy běžeckých pásů jsou však značné rozdíly. Některé se hodí v podstatě jen pro chůzi, jiné jsou konstruovány tak, aby takřka nezatěžovaly klouby atd. Jak vybrat ten pravý?

  • Magnetický běžecký pás: výhodou těchto bezmotorových běžeckých pásů je nízká pořizovací cena. Nevýhodou však je, že pás musíte rozpohybovat vlastní silou, běh na něm je tudíž fyzicky náročnější. Menší je i jejich nabídka na trhu.
  • Motorový běžecký pás: speciální elektromotor rozpohybuje pás, čímž vám zajistí pohodlný a efektivní tréning. Snadná je též regulace rychlosti či sklonu pásu.

ddd

Na co si dát při výběru pozor?

Výkon motoru: obvykle se pohybuje od 1,5 do 6 HP, což odpovídá maximu 25 km/h. Pokud plánujete využívat pás převážně k chůzi, bude vám stačit 1,5 HP, naopak pravidelný mužský běh bude chtít alespoň 4 HP. Vyšší výkon obvykle znamená také tišší chod přístroje.

Nosnost: pokud chcete běžecký pás využívat efektivně a zároveň mít zajištěnu jeho dlouhou životnost, dbejte na to, aby jeho nosnost byla alespoň o 20 % vyšší než hmotnost nejtěžšího člověka, který bude přístroj používat. Většina běžeckých pásů má nosnost v rozpětí 100-150 kg.

Odpružení: je důležité pro naše klouby, jeho kvalitu proto rozhodně nepodceňujte:

  • Bez odpružení: tyto přístroje jsou vhodné v především pro chůzi. Výhodou je nízká cena.
  • Gumové podložky: základní odpružení, se kterým se můžete setkat u přístrojů do 20 000 Kč.
  • Gumové bloky: zde už je odpružena nejen deska, ale kompletně celý rám.
  • Zdravotní odpružení: špičkové běžecké pásy jsou konstruovány tak, aby bylo zatížení kloubů minimální. Nevýhodou však je vysoká cena.

Šířka běžecké plochy: úzce souvisí s tím, jakou aktivitu budete moci provozovat. Plocha do 35 cm se hodí jen pro chůzi. 35-40cm plocha už je použitelná pro domácí kondiční běhání. Při rychlejším běhu však tato šíře nemusí stačit – hrozí nebezpečí špatného došlápnutí a pádu. Plochy nad 45 cm nabízejí komfortní běžecký zážitek bez jakéhokoliv omezení.

Nastavení sklonu běžecké plochy: moderní běžecké pásy dokáží nasimulovat nejen běh po rovině, ale i náročný výběh do kopce. Stačí upravit sklon běžecké plochy. U některých pásů je to možné manuálně, pomocí ovládacích prvků. Dražší přístroje pak umožnují upravovat sklon elektronicky, a to dokonce i za běhu.

dd

Ovládání

  • Manuální: nejlevnější a nejjednodušší metoda, kde pomocí tlačítek plus a mínus přidáváte nebo snižujete rychlost.
  • Přednastavené programy: zvolíte si běžecký program a o vše ostatní už se postará elektronika, která bude měnit rychlost i sklon pásu.
  • Tepovka: nejmodernější přístroje dokáží podle aktuální tepové frekvence samy nastavit optimální rychlost i sklon běžeckého pásu s ohledem na nastavený cíl.

Funkce

Měření rychlosti, času, vzdálenosti a spálených kalorií se u běžeckých pásů bere jako samozřejmost. Dnešní přístroje mnohdy zacházejí mnohem dál. Pomocí měřiče v rukojetích nebo díky bezdrátovému propojení s hrudním pásem vám změří tep. Umí změřit i tuky v těle. U řady běžeckých pásů už je samozřejmostí jejich propojení s počítačem či tabletem pro získání detailnějších výsledků a analýz vašeho cvičení. Existují však i vychytávky, které vám mají zpříjemnit požitek z běhu. Mezi ně patří například zabudované reproduktory, výstup pro sluchátka, integrovaný ventilátor atd.

Nejoblíbenější výrobci běžeckých pásů:

dd