Jak vybrat eliptical a veslařský trenažer?

Eliptické a veslařské trenažéry patří k nejoblíbenějším domácím fitness přístrojům. Zatímco elipticaly jsou zaměřeny především na spodní polovinu těla a navíc zásluhou madel posilují i paže, ramena či záda, veslařské trenažéry dokáží posílit takřka všechny svaly v těle. Jsou tak výborné na protažení po celém dni v sedavém zaměstnání, posílení a zpevnění postavy i odstranění bolesti zad. 

Jak vybrat eliptický trenažer?

Tento přístroj, jemuž se zkráceně říká eliptical, dostal název podle pohybu, který při cvičení opisují nohy. Velkou výhodou oproti rotopedům či běžeckým pásům je, že na nich prostřednictvím madel procvičujete i horní část těla. Pokud však sáhnete po nevhodném eliptickém trenažeru, cvičení vás nebude bavit a nejspíš ho brzy necháte. Na co si tedy dát při nákupu pozor?

Na co si dát při výběru pozor?

Brzdový systém: je takřka totožný jako u rotopedů. Nejčastěji se používá tichý a spolehlivý magnetický systém. TOP modely sázejí na systém indukční, základní elipticaly jsou vybaveny páskovou brzdou, která je však hlučná a rychle se opotřebí.

Tvar a délka krokoměru: většina trenažerů má eliptický tvar kroku, který je kratší a vyšší. Rozdíl tak je především v délce kroku. Nejlevnější elipticaly ji mají pouze 20-30 cm. Přitom i osoba s výškou kolem 160 cm dělá při chůzi takřka 50 cm kroky. Proto pokud chcete, aby se vám pohodlně šlapalo, volte elipticaly s délkou kroku nejméně 38 cm.

Šlapací středy: kvalitní elipticaly mají ložiskové středy, které zaručují dlouhou životnost a tichý, plynulý chod. Levné elipticaly mívají uložení miskové, které se však rychle opotřebovává.

Ovládání a konstrukce

Elipticaly se ovládají buď manuálně pomocí otočného regulátoru nebo elektronicky. Druhý typ přístrojů umí automaticky měnit zátěž podle typu předvolené trasy a nabídne vám také speciální programy dle toho, jaký typ tréningu preferujete – zda chcete zlepšit kondici, spalovat tuky atd.

Důležité je sledovat hmotnost přístroje, která úzce souvisí s jeho nosností. Nejlevnější elipticaly váží 30-40 kg, průměrné elipticaly 50-60 kg, pro osoby nad 100 kg ale nejlépe investujte do přístrojů vážících kolem 70 kg. U většiny elipticalů je udávaná maximální nosnost. Pokud však má přístroj sloužit více let, měla by být maximální nosnost o několik kg vyšší než hmotnost nejtěžšího uživatele.

Zátěžové kolo: platí totéž co u rotopedů. Hmotnost zátěžového kola se obvykle pohybuje od 4 do 10 kg. Čím vyšší hmotnost tím plynulejší chod kola a tím účinnější, ale i namáhavější trénink.

Měřicí funkce

Hodně důležitou a vyhledávanou funkcí je u elipticalů měření tepové frekvence. To může probíhat buď prostřednictvím dotykových čidel v madlech, nebo skrz bezdrátového propojení s hrudním pásem. Druhá varianta je nejen pohodlnější, ale také přesnější. TOP přístroje můžete propojit s počítačem nebo třeba tabletem. Díky tomu budete moci svá cvičení nejen velmi detailně analyzovat, ale také nahrávat do elipticalu nové tréninkové programy.

dd

Jak vybrat veslařský trenažer?

Veslovací trenažéry se řadí mezi nejefektivnější fitness přístroje. Při cvičení posilujete horní i dolní část těla, zabrat dostane skoro každý sval. Trenažer je vhodný pro kondiční i kardio trénink a účinně pomáhá také odstranit bolest zad. Jak ale vybrat ten správný?

Brzdný systém

Brzdný systém u veslařským trenažérů zajišťuje odpor během cvičení. Mechanismů se využívá hned několik, nejčastěji se ale setkáte s těmito:

  • Hydraulický: odpor se nastavuje posuvem na rukojeti. Nevýhodou je, že neumožňuje nastavit malé zátěže a má také kratší životnost.
  • Magnetický: nejrozšířenější systém. Nabízí široké možnost nastavení zátěže, je tichý a má dlouhou životnost.
  • Vzduchový: využívá se takřka jen v posilovnách, pro domácí použití je příliš hlučný.

Nosnost

Základní nosnost veslařských trenažérů bývá 100 kg, není však problém sehnat i modely s nosností až 150 kg. Používat je tak může prakticky kdokoliv. S ohledem na životnost je dobré mít mezi nosností přístroje a hmotností nejtěžšího uživatele rezervu.

Konstrukce

Řada veslařských trenažerů má tu výhodu, že mají skládací konstrukci, v bytě tudíž zaberou jen minimu místa. Myslete však na to, že skládací modely obvykle nebývají příliš robustní (mohou mít nižší nosnost). Pokud s trenažerem budete častěji manipulovat, ověřte si, zda je vybaven transportními kolečky.

Pojezd

Kvalita pojezdu je klíčová pro celkovou životnost i komfort používání. Levnější modely používají plastová kolečka, která se rychle opotřebí. Pokud tedy budete využívat přístroj častěji, vsaďte na pojezd s ložisky. Vyšší osoby (nad 180 cm) by si měly pohlídat i délku pojezdu – měla by být co možná největší.

Regulace zátěže

Provádí se buď ručně pomocí regulačního kolečka, nebo elektronicky na displeji počítače. Elektronické přístroje lze ovládat buď pomocí tlačítek nebo můžete zvolit některou z přednastavených tras a veslařský trenažer podle ní bude zátěž upravovat automaticky. TOP přístroje pak dokáží měnit zátěž dle účelu cvičení (kardio, spalování tuku…), tepové frekvence atd.

Funkce měření

Zde platí prakticky totéž, co u všech ostatních fitness přístrojů. Základní modely vám umožní změřit rychlost, čas, vzdálenost apod., pokročilé modely můžete propojit s počítačem, který vaše výkony přesně zanalyzuje, a dokonce si s vámi zazávodí. K měření tepu využívají levnější přístroje měřič, který si připnete na ucho (podobně jako u rotopedů), pro přesnější a pohodlnější měření jsou vhodnější veslařské trenažery, které vám umožní bezdrátové spojení s hrudním pásem.