Jak vybrat rotoped a cyklo trenažér?

Jaký je rozdíl mezi rotopedem a cyklo trenažerem? Čím jsou speciální recumbenty? A který z těchto „šlapacích“ fitness pomocníků by se nejlépe hodil právě vám? Po přečtení našeho článku budete mít všechny tyto odpovědi v malíku. A stejně tak budete vědět, na co si dát pozor, aby váš nový posilovací stroj vydržel spolehlivě sloužit mnoho let.

Rotoped, recumbent nebo cyklotrenažer?

  • Rotopedy – ideální pro posilování spodní poloviny těla jako jsou hýždě, svaly na nohou atd. Jízda na kole je ke kloubům šetrnější než běh, proto jsou optimální pro lidi s nadváhou.
  • Recumbenty – jsou speciální typ rotopedů. Liší se především provedením sedla, které je vybaveno opěrkou. Jsou vhodné i pro poúrazovou rehabilitaci.
  • Cyklotrenažery – stejně jako rotopedy posilují primárně spodní polovinu těla. Zaměřeny jsou především na aktivní sportovce, zejména cyklisty, umí totiž věrně simulovat reálnou jízdu na kole.

Jak vybrat rotoped?

Rotopedy jsou ideální nejen pro posílení svalů nohou a hýždí, ale patří rovněž mezi nejdůležitější fitness pomocníky při zlepšování fyzické kondice a hubnutí. Podle čeho rotoped vybrat, aby se vám na něm dobře cvičilo?

Konstrukce

Při nákupu byste si rozhodně měli dát pozor zejména na maximální nosnost či zátěž přístroje. Ta by měla být vyšší (ideálně cca o 10 kg) než hmotnost nejtěžšího člověka, který rotoped bude využívat. Nejčastěji se objevují přístroje s nosností 100 a 120 kg, bez problémů ale koupíte i 150kg modely.

  • Sedlo: důležité je, aby rotoped umožňoval nastavení výšky sedla. Kvalitnější přístroje pak nabízejí i nastavení sedla v podélném směru, což se bude hodit zvláště vysokým lidem. Rozhodně doporučujeme upřednostnit anatomicky tvarovaná sedla. Nejpohodlnější jsou sedla gelová.
  • Řídítka: musí být nastavitelná, abyste si mohli sami upravit polohu tak, aby vás nebolely krční svaly a záda.
  • Rám: kvalita rámu obvykle souvisí s celkovou nosností. Tenčí rámy tedy obvykle nesnesou velkou zátěž. Často se také stává, že levné rámy neumožňují předozadní nastavení sedla.

Brzdový systém

Nejvyšší účinek a životnost nabízí indukční brzdový systém. Jeho nevýhodou je však vysoká cena, užívá se tak pouze v top přístrojích. Nejčastěji se dnes setkáte se systémem magnetickým, který nabízí optimální kompromis mezi kvalitou a cenou, a navíc je tichý. Nejlevnější rotopedy bývají vybaveny pákovými a čelisťovými systémy. Ty jsou však hlučné, méně účinné a nevydrží příliš dlouho. Pokud míníte používat rotoped pravidelně, raději se jim vyhněte.

Zátěžové kolo

Hmotnost zátěžového kola se obvykle pohybuje od 4 do 10 kg. Čím vyšší hmotnost tím plynulejší chod kola a tím účinnější, ale i namáhavější tréning. Vždy je proto pečlivě zvážit, jak velká zátěž je pro vaše tělo tak akorát. Aby kolo běželo tiše a pravidelně, jsou důležité kvalitní středy a kuličková ložiska.

Ovládání zátěže

Je buď ruční nebo elektronické, přičemž elektronické rotopedy se obvykle dají nastavit i do manuálního režimu. Velkou výhodou elektronických systémů je, že na nich jednoduše navolíte typ trasy, který chcete simulovat a ony už sami nastaví odpovídající zátěž. To ocení zejména méně zkušení uživatelé.

Měřicí funkce

Takřka všechny dnešní rotopedy vám změří čas, rychlost, ujetou vzdálenost a spočítají vám spálené kalorie. Kvalitnější rotopedy pak nabízejí nejrůznější cvičební programy dle vámi vybraného cíle – jestli chcete zhubnout, zlepšit kondici atd. Nejmodernější rotopedy dokonce můžete propojit s počítačem a virtuálně si zaběhat třeba trasu po New Yorku.

Pokud to se zlepšováním výkonnosti myslíte opravdu vážně, poohlédněte se po přístrojích umožňujících měřit tep. Rotopedy obvykle nabízejí tři způsoby měření tepu. Buď pomocí dotykového snímače, na kterém máte během cvičení položeny ruce, drátového snímače, který připnete obvykle za ucho nebo prostřednictvím hrudního pásu. Tato varianta je nejspolehlivější a zároveň nejpohodlnější. Data při ní putují do rotopedu bezdrátovým přenosem.

bb

Recumbent = maximálně pohodlný rotoped

Recumbent je speciální typ rotopedu. Na první pohled se od něj liší především sedlem, které připomíná spíše malé křeslo, neboť je vybaveno opěrkou. Cvičení je proto velice komfortní. Recumbenty jsou ideální například pro poúrazovou rehabilitaci, rekonvalescenci, ale využít je samozřejmě můžete i pro kondiční nebo redukční cvičení.

dd

Jak vybrat cyklotrenažér?

Zatímco rotopedy jsou určeny především pro domácí kondiční cvičení, cyklotrenažéry cílí na aktivní sportovce. Nabízejí vyšší zátěž a sportovnější styl jízdy. Obvykle jsou také dražší než srovnatelné rotopedy. V čem se od nich liší?

  • Pedály: obvykle jsou vybaveny nastavitelnými páskami pro správné a bezpečné uchycení nohou. Mnohé cyklotrenažéry ale využívají též kombinované nebo oboustranné SPD zámky. Při cvičení tak můžete obout cyklistické tretry stejně jako při reálné jízdě.
  • Brzdový systém: stejně jako u rotopedů se můžete setkat se třemi brzdnými systémy, v tomto případě je ale nejrozšířenější čelisťový systém. Ten je sice hlučnější, spolehlivě ale funguje i s velkými zátěžemi cyklotrenažérů. TOP přístroje pak mívají i bezpečností rychlobrzdu.
  • Zátěžové kolo: pravidla jeho výběru jsou obdobné, má však vyšší hmotnost než u rotopedu. Nejčastěji se pohybuje od 10 do 30 kg.
  • Setrvačník: Některé modely jsou vybaveny i tzv. volnoběhem, pokud tedy přestanete šlapat, chovají se jako klasické kolo. Hledáte-li co nejvěrnější simulaci cyklistiky, volnoběh vašemu trenažéru nesmí chybět.